Flickors uttryck vid ADHD och autism

Flickors uttryck vid ADHD och autism

Symtomen hos flickor med neuropsykiatrisk problematik som autism och ADHD/ADD yttrar sig många gånger annorlunda jämfört med pojkar. Flickor har därför länge blivit missförstådda och underdiagnostiserade. Detta med priset att man inte fått chansen att förstå sig själv utifrån styrkor och svagheter. Man har heller inte utvecklat hjälpsamma strategier eller fått en adekvat behandling. Att klara av studier påverkas negativt och att orka med att ha ett jobb i vuxen ålder. Dessutom är psykiatrisk samsjuklighet också vanligt vilket ytterligare bidrar till sänkt funktionsnivå i vardagen.

Dolda svårigheter

Många flickor stör inte i klassrummet utan är mer dagdrömmande, tysta och har mindre uppenbara hyperaktivitetsproblem. En del klarar av skolan hjälpligt, i vissa fall med goda betyg. En del lyckas ibland maskera sina svårigheter genom att imitera eller anpassa sig socialt. Det är därför viktigt att undersöka deras sociala förståelse och kommunikation på djupet. Många flickor klarar av att hålla ihop sig i skolan för att sedan ”krascha” hemma, varje dag. Därmed förblir deras svårigheter och ansträngningar osynliga i skolan.

Bristande känsloreglering vid ADHD och autism

Svårigheterna kan också ta sig uttryck som den pratiga tjejen som alltid stör eller den trotsiga som ofta hamnar i konflikter där omgivningen förklarar det utifrån dålig uppfostran eller av en stökig privat situation. Det är i själva verket vanligt att flickor med neuropsykiatriska problem har svårigheter med emotionell reglering, vilket kan leda till ångest, depression eller utagerande beteende.

I samband med utredning av neuropsykiatrisk problematik är det viktigt att beakta flickors specifika uttryck av neuropsykiatriska svårigheter och genomföra en noggrann utredning. Att få korrekt förståelse för hur neuropsykiatrisk problematik påverkar just den enskilda flickan är avgörande för att kunna erbjuda rätt stöd och behandling.

Lästips:

Lär dig mer om …