Systematiskt inkluderingsarbete – strukturer för en flerspråkigt tillgänglig skola

Digital heldagsutbildning

Systematiskt inkluderingsarbete – strukturer för en flerspråkigt tillgänglig skola

Datum: Kursen ges på uppdrag efter ert önskemål. Kursen sträcker sig över fyra heldagar fördelade över ett läsår. Kursdagarna kombineras med en digital kursplattform med material och verktyg att arbeta med mellan kurstillfällena.
 
Varmt välkommen till en omfattande kurs om hur skolor kan arbeta systematiskt för att skapa en inkluderande och språkutvecklande lärmiljö! Kursen ger en fördjupad inblick i hur skolans struktur och organisation påverkar flerspråkiga elevers lärande, språkutveckling och delaktighet i skolmiljön. Fokus ligger på strategier, strukturerade insatser och verktyg som stärker elevernas språkliga och akademiska utveckling samtidigt som den sociala inkluderingen ökar.

Skolor som upplever utmaningar rörande inkludering och flerspråkighet. Kursen riktar sig till hela skolorganisationen och bygger på en helhetssyn där all skolpersonal är inkluderad i förändringsarbetet. Genom en ökad samverkan möjliggörs en mer effektiv användning av resurser och en starkare grund för ett långsiktigt inkluderande arbete.

Kursen utgår från ett evidensbaserat helhetsperspektiv som omfattar både skolans organisatoriska strukturer och praktiska metoder. Fokus ligger på att utveckla strukturerade och forskningsbaserade insatser som stödjer inkludering och språkutveckling i skolans vardag. Genom att arbeta systematiskt med skolans organisation kan man skapa en kultur där omsorgen om missgynnade elevgrupper, såsom nyanlända och flerspråkiga elever, blir en självklar del av verksamheten. Detta har i sin tur visat sig leda till bättre skolprestationer och ökat välmående hos eleverna. Kursen lyfter även fram konkreta evidensbaserade arbetssätt som kan omsättas direkt i praktiken.

Under kursen lyfts konkreta case utifån er skolas specifika utmaningar. Föreläsningar varvas med gruppdiskussioner och det finns möjlighet att få återkoppling och handledning på problemformuleringar som kan uppstå. Mellan kursdagarna kommer också målgruppsanpassade uppgifter att tillkomma för att konkretisera lärdomarna från föreläsningarna.

Kursen besvarar bland annat:

  • Hur påverkar flerspråkighet lärande och skolframgång?
  • Hur kan skolan arbeta systematiskt för att stärka flerspråkiga elevers språkutveckling och delaktighet?
  • Vilka strukturer och insatser underlättar inkludering i klassrummet?
  • Hur kan pedagoger och elevhälsa samarbeta för att skapa en stödjande lärmiljö?
  • Vilka strategier och arbetssätt kan främja elevers språkutveckling och kunskapsinhämtning samtidigt?
 

Genom att kombinera teori med praktik ger kursen skolor de verktyg som behövs för att arbeta långsiktigt och hållbart med inkludering. Målet är att fler elever ska känna sig trygga, delaktiga och ha förutsättningar att nå sin fulla potential.

Målgrupp

Skolor som upplever utmaningar rörande inkludering och flerspråkighet. Kursen riktar sig till hela skolorganisationen och bygger på en helhetssyn där all skolpersonal är inkluderad i förändringsarbetet. Genom en ökad samverkan möjliggörs en mer effektiv användning av resurser och en starkare grund för ett långsiktigt inkluderande arbete.

Kursanmälan

Maila oss vid intresse till info@wisemind.se för kursen och prisförslag för er eller kontakta oss vid andra frågor över telefon för mer information om kursen.