Intervju med Julia Romanowska

Julia Romanowska gav 2021 ut boken Schibbollet - Ledarskap, Konsten och Människans ansvar vilken redan kommit ut i tredje upplagan. Boken är en grundlig genomgång av det forskningsprojekt Julia genomförde för drygt tio år sedan där 50 chefer delades in i två grupper varav den ena fick en traditionell ledarskapsutbildning…

Fortsätt läsaIntervju med Julia Romanowska

Nudging och beteendedesign för en mer klimatsmart organisation

Med en genomtänkt miljö på arbetsplatsen, ex. genom möblering, arbetsmaterial, digitala verktyg och annan information människor ges kan vi göra det lättare att göra rätt. Om vi vet vilka beteenden som är viktiga för att vårt företag ska bli mer klimatsmart så kan vi öka sannolikheten att människor gör dessa beteenden…

Fortsätt läsaNudging och beteendedesign för en mer klimatsmart organisation

Motivation in the workplace – how to best motivate yourself and others at work

Motivation is important in most settings. As you can read in this blog post, motivation is a key factor in enacting behavioral change on a personal level. It is even trickier to motivate people in the workplace because it requires understanding how to motivate different kinds of people on a daily basis.   When thinking about motivation, there are…

Fortsätt läsaMotivation in the workplace – how to best motivate yourself and others at work

Motivation på arbetsplatsen – hur kan man motivera sig själv och andra?

Motivation är viktigt i de flesta situationer. Som du kan läsa i det här blogginlägget så är motivation en viktig del av personlig beteendeförändring. Det är ännu svårare att motivera människor på en arbetsplats för det kräver förståelse för hur man motiverar olika sorters människor och hur man håller motivationen levande.   Det finns två sorters motivation…

Fortsätt läsaMotivation på arbetsplatsen – hur kan man motivera sig själv och andra?

Why is it so hard to establish new habits, and how can you make it easier?

If you’ve ever decided on a great New Year’s resolution just to give up by February, you know that establishing new habits is hard. A lot of the time, it doesn’t even matter how small this new habit is. As you can probably imagine, this means that changing someone else’s behavior is even more challenging. According to…

Fortsätt läsaWhy is it so hard to establish new habits, and how can you make it easier?

Varför är det så svårt att ändra på sitt beteende, och hur kan du göra så att det blir lättare?

Om du någonsin har kommit på ett jättebra nyårslöfte bara för att ge upp löftet innan februari så vet du hur svårt det är att skapa nya vanor. Det spelar oftast inte heller någon roll om det är en liten ändring eller vanor. Om du vet hur svårt det är att ändra sitt eget beteende…

Fortsätt läsaVarför är det så svårt att ändra på sitt beteende, och hur kan du göra så att det blir lättare?

Vad är egentligen förändringsledning och hur kan psykologi vara hjälpsamt?

Förändringsledning är något som man ofta hör talas om, och oftast så får man också höra hur svårt det är. Men vad är egentligen förändringsledning? Enkelt sagt är förändringsledning att förbereda företag (och de som arbetar på företagen) på förändringar inom dess organisation. Det finns vanligtvis tre aspekter att tänka…

Fortsätt läsaVad är egentligen förändringsledning och hur kan psykologi vara hjälpsamt?

Extraversion och personlighet på arbetsplatsen – hur viktigt är det?

När det gäller personlighet så är en av de vanligaste skillnaderna man fokuserar på den mellan introverta och extroverta. Som du kan läsa i det här blogginlägget så är gränsen mellan introvert och extrovert inte helt tydlig. Samtidigt så finns det vissa skillnader som kan spela en avgörande roll på en arbetsplats. Extroverta kanske tycker om evenemang där man träffar många nya människor, medan introverta tycker bättre om mindre möten. Visst är det så att de här skillnaderna kan påverka vilka…

Fortsätt läsaExtraversion och personlighet på arbetsplatsen – hur viktigt är det?