IF - Intellektuell funktionsnedsättning

Vad är IF/Intellektuell funktionsnedsättning?

Intellektuell funktionsnedsättning (IF), är en neurologisk och utvecklingsrelaterad funktionsnedsättning som påverkar kognitiv funktion, inlärning och förmågan att anpassa sig till vardagslivet. IF innebär en signifikant nedsättning av intellektuell funktion som visar sig före 18 års ålder. 

Intelligenskvot eller IQ-nivå utgår ifrån att ett genomsnittligt intellektuellt fungerande motsvarar IQ-nivå 100. IF beskrivs ofta som att man har IQ-nivå 70 eller lägre. Denna gräns är dock inte absolut utan bör mer ses som en indikation på IF och kan variera något beroende på de diagnostiska kriterierna som används och bedömningar då diagnosen ställs.

Det är viktigt att förstå att mätning av IQ-nivå enbart är en del av diagnosprocessen för IF. Andra faktorer, såsom förmågan att utföra dagliga funktioner och anpassa sig till det dagliga livet, tas också i beaktande vid diagnosen IF. En person med en låg IQ kan diagnostiseras med IF om deras intellektuella nedsättning också påverkar deras förmåga att klara av vardagliga uppgifter och funktioner.

Då testresultat när det gäller IQ-nivå också kan påverkas av andra saker, ex. språklig förmåga, mående under testningen mm krävs alltid en helhetsbedömning som inkluderar kliniska observationer, beteendeobservationer, medicinsk historia och bedömning av andra faktorer som kan påverka personens fungerande. Diagnosen IF bör ställas av kvalificerade yrkespersoner inom medicin och psykologi, såsom kliniska psykologer och psykiatriker. Det är viktigt att detta görs noggrant och med hänsyn till individens unika behov och förutsättningar.

Hur IF visar sig varierar från person till person. Svårighetsgraden kan variera från mild till svår. Vissa personer med IF kan leva självständigt med lämpligt stöd, medan andra kan behöva mer intensivt stöd och tillsyn.

Vanliga svårigheter vid IF
Begränsade kognitiva funktioner
: Då personer med IF har en intellektuell funktionsnivå som är betydligt under genomsnittet så påverkas deras förmåga att förstå, analysera och använda information. Samtidigt så kan specifika intressen, hårt arbete och engagemang bidra till att en person med IF kan lära sig mycket och bli duktig på vissa saker som innebär avancerade kunskaper ändå. Vilken IQ-nivå personen är på och vilka övriga personliga egenskaper den har samt vilket stöd den får kommer att avgöra vilka mentalt krävande uppgifter personen klarar av.

Svårigheter med inlärning
IF gör det generellt svårare att lära sig nya färdigheter, att förstå koncept och information, vilket oftast påverkar utbildning och vardagsliv.

Problem med kommunikation:
Vissa personer med IF kan ha svårigheter med verbal och icke-verbal kommunikation, vilket kan påverka deras förmåga att uttrycka sig och förstå andra.

Vardagliga aktiviteter:
IF kan skapa svårigheter med självhjälp och dagliga aktiviteter som att klä på sig, laga mat, planera sin vardag och och hantera pengar.

Vanliga svårigheter som kan finnas samtidigt som IF
IF kan ofta förekomma tillsammans med andra funktionsnedsättningar och hälsoproblem. Det finns tyvärr också en större risk att man blir utsatt för ex. traumatiska upplevelser, så som mobbning eller att man utnyttjas av andra om man har IF. Det är inte ovanligt att den som har IF också har ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), autism och/eller beteendemässiga och emotionella problem. Det är viktigt att behandling och stöd tar hänsyn till eventuella samtidiga svårigheter för att vara mest effektivt.

Behandling och stöd
Behandling och stöd för personer med IF är individuellt anpassade och kan inkludera specialutbildning, talterapi, arbetsterapi, och psykologisk rådgivning. Målet är att främja  individens lärande, utveckling och hälsa samt stödja dem att uppnå en så hög grad av självständighet som möjligt.

Det är viktigt att varje individ med IF behandlas med empati och respekt för just den unika individ med utmaningar och svårigheter som just den personen har för att kunna anpassa bemötande och stödinsatser.