2E/Twice Exceptional

2E, som är en förkortning av Twice Exceptional är ett begrepp som används för att beskriva individer som har en dubbelsidig kognitiv profil. Uttrycket kommer ifrån att dessa personer är exceptionella, eller på svenska en kanske mer korrekt översättning, annorlunda, på två sätt. De skiljer ut sig genom att ha utmärkande förmågor gällande intellektuell förmåga – det som ofta benämns särskild begåvning i Sverige. Samtidigt stöter de på utmaningar inom andra områden – oftast syftar man på att samtidigt uppfylla diagnoskriterierna för exempelvis autism, ADHD eller dyslexi: sådant som kan vara begränsande för deras kognitiva funktioner eller möjligheter att ta vara på sin intellektuella förmåga. Med andra ord har de både styrkor och utmaningar som skiljer sig betydligt från normen. Det kan vara förvirrande att en och samma person kan ha väldigt lätt för att lära sig, analysera och tänka abstrakt samtidigt som den har svårt att få saker gjorda, att upprätthålla rutiner, passa tider, anpassa sig i sociala situationer eller planera och organisera sin tillvaro på ett förväntat sätt.  

 2E (Twice Exceptional) är ett viktigt koncept inom neurodiversitet som belyser den mångfald som finns inom mänskliga förmågor och utmaningar. För att skapa ett inkluderande och rättvist samhälle är det avgörande att förstå och omfamna denna mångfald och erbjuda stöd och möjligheter som tar hänsyn till varje individs unika potential och samtidigt ger stöd gällande individens begränsningar och svårigheter.

Att vara förälder eller nära anhörig till någon med 2E
Om du är förälder, syskon eller till exempel partner till någon med 2E kan det vara både spännande och utmanande. Personer med 2E har ofta enastående förmågor inom områden som matematik, konst, vetenskap eller musik, samtidigt som de kan ha svårigheter med socialt samspel, att styra sin uppmärksamhet, planera, organisera och reglera sin energi- och aktivitetsnivå. Detta kan skapa en frustration både för individen själv och för dem runtomkring, eftersom man klarar vissa saker exceptionellt bra men kan ha svårt både med sådant andra ser som enkla vardagssaker och svårigheter att göra något meningsfullt av sina talanger. Förståelsen av ditt barns, ditt syskons eller din partners unika behov och styrkor är avgörande för att kunna ge dem den bästa möjliga supporten och uppmuntran. Föräldrar och andra som står nära den som har 2E kan själva behöva stöd och råd i hur de kan förstå, ge stöd och samtidigt ta hand om sig själva för att hantera de utmaningar som uppstår. 

I skola och på arbetsplatser
Inom skolmiljön och på arbetsplatser är det nödvändigt att vara medveten om att det inte är helt ovanligt med 2E-profiler. Dessa personer kan ibland uppfattas som ”ovanliga” eftersom de har blandade förmågor och behov. Å andra sidan kan de ibland verka helt genomsnittliga i sina prestationer eftersom att deras styrkor och svårigheter kan maskera och kompensera för varandras existens. Samtidigt innebär det ofta en kamp inombords för eleven eller den anställde som känner att den skulle kunna klara mer inom vissa områden men får kämpa i motvind på grund av sina svårigheter. Genom att erbjuda anpassningar och stöd som tar hänsyn till deras unika styrkor och utmaningar, kan du hjälpa dem att nå sitt fulla potential. Generellt är en bra utgångspunkt att identifiera individens starka sidor och intressen, för att bygga vidare på dem och för att personen bättre ska kunna utnyttja sina intellektuella förmågor. 

Psykologer och annan vårdpersonal:
Kunskapen om 2E är mycket begränsad. Hos dessa individer finns både en risk, vid t.ex. kognitiv testning, att deras ej så synliga svårigheter, sänker testresultatet. Ett sannolikt ännu större problem är att individer med denna profil med sina styrkor kan kompensera för svårigheter så att problem som allt ifrån dyslexi, nedsättningar i syn eller hörsel, symtom på ADD/ADHD, autistiska drag med mera kan osynliggöras. Det är därför avgörande att ta hänsyn till vilket fungerande och vilka prestationer som skulle kunna förväntas av personen utifrån dennes kognitiva förmåga. Även den som mår psykiskt dåligt kan många gånger dölja det lättare vid hög begåvning, vilket inte är ovanligt hos barn och ungdomar som kämpar med t.ex. depression, stress- och ångestproblematik, ätstörning, svårigheter med känsloreglering m.m. 

Utagerande och omoget beteende
Samtidigt som hög kognitiv förmåga kan göra att individer maskerar sitt dåliga mående, så kan även den starka kognitiva förmågan ibland förvärra problemen. Exempelvis kan ett barn som har svårt att reglera sina känslor, vilket kanske inte heller är konstigt utifrån barnets ålder, ibland ställa till mer problem för sig själv och sin omgivning tack vare sina kognitiva styrkor riktade fel. Om denne ex. när den är väldigt arg, besviken eller ledsen, hittar till extra dramatiska och avancerade verbala uttryck, så kan det uppröra både föräldrar, lärare men även barnet själv i efterhand. På samma vis kan barnet som ex. är utagerande i 7 års ålder kanske lyckas göra mer skada för sig själv och andra än de flesta 7-åringar, om det har den kognitiva förmågan som kan jämföras med ett barn i tonåren och därtill kanske även är mycket kreativ i vad det utagerande beteendet riktas emot. Genom att som vårdgivare ta hänsyn till dessa individers neurodiversitet, kan du genomföra utredningar och behandlingsinsatser på ett sätt som bättre möter deras fungerande och behov. 

Tips för att lära mer
Här finns tips på några bra podd-avsnitt på engelska där du kan lära dig mer om 2E, främst med fokus på barn och unga men mycket som lyfts är relevant oavsett ålder. Avsnitten kan vara hjälpsamma för såväl personer som själva har 2E som alla de som arbetar med att stödja individer med en 2E-profil (länkarna går till avsnitt på den välgjorda podden Neurodiversity podcast, som också finns på ex. Spotify):

The nuts and bolts of twice exceptionality

Thinking twice about how to teach twice exceptional individuals

Our bright and complex kids: Twice Exceptional kids