Hyperlexi (på engelska: hyperlexia) är ett begrepp som används för att beskriva en tidig och avancerad förmåga att läsa hos barn, ofta före skolåldern. Det finns inte med som en diagnos i vanliga diagnosmanualer. Barn med hyperlexi kan visa en förmåga att läsa text tidigare än förväntat för deras ålder, och de kan även ha en imponerande förmåga att dechiffrera skrivet material utan att nödvändigtvis förstå innebörden. Begreppet används med en delvis olika innebörd i olika sammanhang, då det inte finns en tydlig överenskommelse om definitionen.
Här är några vanliga egenskaper och drag som kan förekomma hos barn som lär sig läsa extremt tidigt och snabbt kan läsa avancerade texter:
Tidig läsförmåga: Barn med hyperlexi börjar vanligtvis läsa före skolåldern, ofta så tidigt som kring 2-3 år.
Begränsad ordförståelse: De har förmågan att avkoda (läsa) ord och fraser, ibland även komplexa ord, men det är vanligt att barn som lär sig läsa så extremt tidigt kan ha svårigheter med att förstå innebörden av orden eller använda ord i rätt sammanhang. Vissa barn med extremt hög begåvning kan dock lära sig både prata och förstå många ord väldigt tidigt och sedan lära sig läsa betydligt före de flesta i sin ålder.
Begåvning för bokstäver och siffror: Hyperlektiska barn har ofta en stark dragning till bokstäver, siffror och skriftlig text och kan ägna mycket tid åt detta intresse.
Svårigheter med sociala färdigheter: Barnen kan ibland ha sociala svårigheter eller bristande kommunikativa färdigheter, inklusive svårigheter med ömsesidig samspel.
Ett intresse för repetition: Hyperlektiska barn kan upprepa ord eller fraser om och om igen, ibland som en strategi för att förstå och behandla information.
Hyperlexi kan, så som de svårigheter som kan finnas samtidigt indikerar, förekomma tillsammans med svårigheter inom autismspektrum. Hyperlexi kan också, utifrån en bredare definition av innebörden, förekomma som en fristående egenskap hos barn utan andra utvecklingsavvikelser. Här saknas forskning och en tydlig gemensam definition av innebörden av hyperlexi vilket innebär att vissa experter kommer att se det som tecken på en extrem förmåga inom autism medan andra ser hyperlexi som en fristående egenskap.
Behandlingen och stödet för barn med hyperlexi kan variera beroende på deras individuella behov. Det kan innefatta arbete med att bygga upp förståelsen för läsning och språkförståelse samt stöd för sociala färdigheter och det muntliga språket om det behövs. Föräldrar och lärare kan arbeta tillsammans för att stödja dessa barn i deras utveckling