Hyperlexi (på engelska: hyperlexia) är ett begrepp som används för att beskriva en tidig och avancerad förmåga att läsa hos barn, ofta före skolåldern. Det finns inte med som en diagnos i vanliga diagnosmanualer. Barn med hyperlexi kan uppvisa en förmåga att läsa text tidigare än förväntat för deras ålder. De kan även ha en imponerande förmåga att dechiffrera skrivet material utan att nödvändigtvis förstå innebörden. Begreppet används med en delvis olika innebörd i olika sammanhang, då det inte finns en tydlig överenskommelse om definitionen.
Hos barn som lär sig läsa extremt tidigt och snabbt kan läsa avancerade texter kan uppvisa följande drag och egenskaper.
Barn med hyperlexi börjar vanligtvis läsa före skolåldern, ofta så tidigt som kring 2-3 år.
De har förmågan att avkoda (läsa) ord och fraser, ibland även komplexa ord, men det är vanligt att barn som lär sig läsa så extremt tidigt kan ha svårigheter med att förstå innebörden av orden eller använda ord i rätt sammanhang. Vissa barn med extremt hög begåvning kan dock lära sig både prata och förstå många ord väldigt tidigt och sedan lära sig läsa betydligt före de flesta i sin ålder.
Hyperlektiska barn har ofta en stark dragning till bokstäver, siffror och skriftlig text och kan ägna mycket tid åt detta intresse.
Barnen kan ibland ha sociala svårigheter eller bristande kommunikativa färdigheter, inklusive svårigheter med ömsesidig samspel.
Hyperlektiska barn kan upprepa ord eller fraser om och om igen, ibland som en strategi för att förstå och behandla information.
Hyperlexi kan, så som de samtidiga dragen indikerar, förekomma tillsammans med svårigheter inom autismspektrum. Hyperlexi kan också, utifrån en bredare definition av innebörden, förekomma som en fristående egenskap hos barn utan andra utvecklingsavvikelser. Här saknas forskning och en tydlig gemensam definition av innebörden av hyperlexi. Detta innebär att vissa experter kommer att se det som tecken på en extrem förmåga inom autism, medan andra ser hyperlexi som en fristående egenskap.
Behandling och stöd för barn med hyperlexi varierar beroende på individuella behov. Det kan innefatta arbete med att bygga upp förståelsen för läsning och språkförståelse samt stöd för sociala färdigheter och det muntliga språket om det behövs. Föräldrar och lärare kan arbeta tillsammans för att stödja dessa barn i deras utveckling