Twice Exceptional (2E)

2E – Twice Exceptional beskriver individer med en dubbelsidig kognitiv profil. Begreppet kommer från att dessa personer är exceptionella, eller kanske mer korrekt, annorlunda, på två sätt. De utmärker sig genom starka intellektuella förmågor, ofta kallade särskild begåvning i Sverige. Samtidigt möter dessa individer utmaningar inom andra områden, genom att uppfylla diagnoskriterierna för autism, ADHD eller dyslexi. Dessa svårigheter kan vara begränsande för deras kognitiva funktioner eller möjligheter att använda sin intellektuella förmåga. Personer med 2E har både styrkor och utmaningar som skiljer sig från normen. Det kan vara förvirrande att någon har lätt för att lära sig och tänka abstrakt, men samtidigt har svårt att upprätthålla rutiner, passa tider eller fungera socialt.

2E (Twice Exceptional) är ett viktigt begrepp inom neurodiversitet som belyser mångfalden av mänskliga förmågor och utmaningar. För att skapa ett inkluderande rättvist samhälle måste vi förstå och omfamna denna mångfald. Vi behöver erbjuda stöd och möjligheter som beaktar varje individs unika potential och begräsningar.

Ovan visas ett diagram som illustrerar vanliga egenskaper hos individer med 2E och hur dessa kan överlappa.

Att vara förälder eller anhörig till någon med 2E

Om du är förälder, syskon eller partner till någon med 2E kan det vara både spännande och utmanande. Dessa individer har ofta enastående talanger inom områden som matematik, konst, vetenskap eller musik. Samtidigt kan de kämpa med socialt samspel, uppmärksamhet, planering och att reglera sin energi-och aktivitetsnivå. Detta kan skapa frustration både för individen själv och för deras omgivning. De kan vara exceptionella inom vissa områden men ha svårt med vanliga vardagssysslor eller att utnyttja sina talanger fullt ut. Att förstå ditt barns, syskons eller partners unika behov och styrkor är avgörande för att ge rätt stöd och uppmuntran. Föräldrar och närstående kan behöva råd och stöd för att hjälpa personen och samtidigt ta hand om sig själva.

2E i skola och på arbetsplatser

På skolor och arbetsplatser är det viktigt att förstå att 2E-profiler inte är ovanliga. Dessa individer kan ibland framstå som ”ovanliga” på grund av sina blandade förmågor och behov. Samtidigt kan också deras styrkor och svårigheter kan ibland kompensera för och därigenom maskera varandra, vilket leder till att både deras talanger och svårigheter går obemärkta. Det kan kännas som en intern kamp för den personen som känner att de har mer potential men samtidigt behöver kämpa på grund av sina svårigheter. Genom att erbjuda rätt anpassningar och stöd kan vi hjälpa dem att nå sin fulla potential. En bra utgångspunkt är att identifiera deras styrkor och intressen och bygga vidare på dem för att personen bättre ska kunna utnyttja sina intellektuella förmågor.

Dolda svårigheter

Kunskapen om 2E är fortfarande begränsad. Vid kognitiva tester riskerar individer med 2E att få sämre resultat på grund av sina mindre synliga svårigheter. Deras styrkor kan ofta kompensera för svårigheter som dyslexi, syn- eller hörselproblem, ADD/ADHD, eller autistiska drag. Detta kan göra att deras svårigheter osynliggörs. Det är därför avgörande att ta hänsyn till vilket fungerande och vilka prestationer som skulle kunna förväntas av personen utifrån dennes kognitiva förmåga. Hög begåvning kan också göra det lättare att dölja psykisk ohälsa, vilket är vanligt hos barn och ungdomar med exempelvis depression, ångest, ätstörning eller svårigheter med känsloreglering.

Utagerande och omoget beteende

Samtidigt som hög kognitiv förmåga kan göra det lättare för individer att maskera sitt dåliga mående, så kan samma förmåga även förvärra problemen. Ett barn som har svårt att reglera sina känslor kan ibland ställa till det för sig själv och andra just genom sin kognitiva kapacitet. Till exempel kan ett barn som är väldigt arg eller ledsen använda extra dramatiska och avancerade verbala uttryck som kan uppröra både föräldrar och lärare, men också barnet själv efterhand. Ett utåtagerande barn med stark kognitiv och kreativ förmåga kan därmed skada sig själv och andra mer än sina jämnåriga. Genom att förstå och ta hänsyn till dessa individers fungerande kan vårdgivare bättre anpassa utredningar och behandlingsinsatser efter deras behov och förmåga.

Tips för att lära mer

Här är några poddavsnitt på engelska där du kan lära dig mer om 2E, med särskilt fokus på barn och unga. Mycket av innehållet är relevant för alla åldrar. Dessa avsnitt kan vara hjälpsamma både för personer med 2E och för dem som arbetar med att stödja individer med en 2E-profil. Länkarna går till podden Neurodiversity Podcast, som finns på exempelvis Spotify.